Terästehdas
Vuonna 1961 perustetun tehtaan alku oli tahmeaa johtuen prosessien opettelusta ja raudan korkeasta hinnasta. Tuotteiden jalostusarvoa onnistuttiin nostamaan tekemällä harkkoraudasta terästä ja parhaimpina vuosina tuotannosta 90 % meni ulkomaille. Vuoden 2008 maailmanlaajuinen rahoituskriisi osoittautui lopulta ylivoimaiseksi ja terästehtaan toiminta päättyi konkurssiin kesällä 2012.
Tehdas on vuosien saatossa värjäytynyt kauttaaltaan ruosteenpunaiseksi.
Varoitus! Kuonavaunuja näkyvissä!
Kuorma-autolla on kokoa - rengaskin on halkaisijaltaan lähes 2 metriä.
Hapelle on tarvetta ainakin, kun raudasta jalostetaan hiiltä pois ja lopputuloksena saadaan terästä.
Sisään vaan - vielä kun kyetään ja pystytään.
Tehtaassa on valojakin päällä, vaikka pääosin on hämärää.
Merkkivalotkin palavat vielä ohjaustaulussa.
Konvertterissa on ollut joskus laavamaisen sulaa rautaa, josta on poltettu ylimääräinen hiili pois - ja saatu lopputuotetta eli terästä.
Teollinen maisema ja erityisesti mittasuhteet ovat upeat.
Näkymää tarkkailusillalta, ja ylemmäskin pääsee ihmettelemään.
Joskus on ollut kuumaa ja meluista - nyt vain viileää ja hiljaista.
Valvomon monitorit ovat pimeinä. Seinällä lukee: "Ohi on!" ja päivämäärä.
11. kerros ja näkymät merelle.
Keskellä oleva raaka-rautasäiliö eli mikseri on pienen omakotitalon kokoinen. Siihen on joskus laskettu 300 tonnia sulaa rautaa masuunista.
Ohjausyksikkö on ruosteisen pölyn peittämä.
Tehtaan peltiseinät kolisevat tuulessa - välillä pulut lennähtelevät sinne tänne.
Masuunin valvomossa ovat monitoritkin vielä päällä ja tyttökalenteri seinällä.
Suojavarustekaapeilla.
Varusteet ovat jo tarpeettomat ja niille olisi kierrätysmielessä lähinnä naamiaiskäyttöä.
Ulkotilojen kävelysillat muodostavat melkoisen sokkelon.
Matka jatkuu portaita ylöspäin.
Tähän torniin jää kiipeämättä, ja sitä kelpaa ihastella vähän kauempaa.
Masuunin vieressä olevat säiliöt.
Näiden numeraalien merkitys jää arvoitukseksi.
Tunnelma on välillä hyvin Blade Runner -henkinen.
"Varo", "Älä", "Käytä"...
Masuuni on selvästi tehtaan korkein ja massiivisin rakennelma.
Näissä siiloissa on välivarastoitu rautamalmin sulattamisessa tarvittavaa koksia.
Hetkeä aiemmin ratapihalla on liikkunut henkilöauto vartiointiliikkeen tunnuksilla.
Lähempi tarkastelu samoihin vetureihin ja vaunuihin. Etualalla Otso 2 -veturi.
Raskaassa teollisuudessa sekä rautatie että satama ovat logistisesti välttämättömiä.
Vielä viimeinen vilkaisu - ja sitten lopullinen poistuminen alueelta.