Autio Suomi

Terästehdas

Vuonna 1961 perustetun tehtaan alku oli tahmeaa johtuen prosessien opettelusta ja raudan korkeasta hinnasta. Tuotteiden jalostusarvoa onnistuttiin nostamaan tekemällä harkkoraudasta terästä ja parhaimpina vuosina tuotannosta 90 % meni ulkomaille. Vuoden 2008 maailmanlaajuinen rahoituskriisi osoittautui lopulta ylivoimaiseksi ja terästehtaan toiminta päättyi konkurssiin kesällä 2012.
Picture
Tehdas on vuosien saatossa värjäytynyt kauttaaltaan ruosteenpunaiseksi.
Picture
Varoitus! Kuonavaunuja näkyvissä!
Picture
​Kuorma-autolla on kokoa - rengaskin on halkaisijaltaan lähes 2 metriä.
Picture
Hapelle on tarvetta ainakin, kun raudasta jalostetaan hiiltä pois ja lopputuloksena saadaan terästä.
Picture
Sisään vaan - vielä kun kyetään ja pystytään.
Picture
​Tehtaassa on valojakin päällä, vaikka pääosin on hämärää.
Picture
​Merkkivalotkin palavat vielä ohjaustaulussa.
Picture
Konvertterissa on ollut joskus laavamaisen sulaa rautaa, josta on poltettu ylimääräinen hiili pois - ja saatu lopputuotetta eli terästä.
Picture
​Teollinen maisema ja erityisesti mittasuhteet ovat upeat.
Picture
​Näkymää tarkkailusillalta, ja ylemmäskin pääsee ihmettelemään.
Picture
​Joskus on ollut kuumaa ja meluista - nyt vain viileää ja hiljaista.
Picture
​Valvomon monitorit ovat pimeinä. Seinällä lukee: "Ohi on!" ja päivämäärä.
Picture
​11. kerros ja näkymät merelle.
Picture
Keskellä oleva raaka-rautasäiliö eli mikseri on pienen omakotitalon kokoinen. Siihen on joskus laskettu 300 tonnia sulaa rautaa masuunista.
Picture
Ohjausyksikkö on ruosteisen pölyn peittämä.
Picture
​Tehtaan peltiseinät kolisevat tuulessa - välillä pulut lennähtelevät sinne tänne.
Picture
​Masuunin valvomossa ovat monitoritkin vielä päällä ja tyttökalenteri seinällä.
Picture
​Suojavarustekaapeilla.
Picture
Varusteet ovat jo tarpeettomat ja niille olisi kierrätysmielessä lähinnä naamiaiskäyttöä.
Picture
​Ulkotilojen kävelysillat muodostavat melkoisen sokkelon.
Picture
Matka jatkuu portaita ylöspäin.
Picture
Tähän torniin jää kiipeämättä, ja sitä kelpaa ihastella vähän kauempaa.​
Picture
Masuunin vieressä olevat säiliöt.
Picture
​Näiden numeraalien merkitys jää arvoitukseksi.
Picture
Tunnelma on välillä hyvin Blade Runner -henkinen.
Picture
​"Varo", "Älä", "Käytä"...
Picture
Masuuni on selvästi tehtaan korkein ja massiivisin rakennelma.
Picture
Näissä siiloissa on välivarastoitu rautamalmin sulattamisessa tarvittavaa koksia.
Picture
Hetkeä aiemmin ratapihalla on liikkunut henkilöauto vartiointiliikkeen tunnuksilla. 
Picture
​Lähempi tarkastelu samoihin vetureihin ja vaunuihin. Etualalla Otso 2 -veturi.
Picture
​Raskaassa teollisuudessa sekä rautatie että satama ovat logistisesti välttämättömiä.
Picture
Vielä viimeinen vilkaisu - ja sitten lopullinen poistuminen alueelta.
Seuraavana: Poikavankila
Takaisin
Kuvien kopiointi ilman lupaa on kielletty.
​(All rights reserved)