Autio Suomi

Salpalinja

Salpalinja on vuosina 1940-1944 rakennettu puolustuslinja ja Suomen suurin rakennushanke. Rakennustöihin on osallistunut enimmillään 35 000 miestä, muonittajinaan 2000 lottaa. Betonisia tai kallioon louhittuja bunkkereita eli kantalinnoitteita on ollut reilut 700. Lisäksi peräti 1200 kilometriä pitkällä puolustuslinjalla on lukematon määrä erilaisia korsuja ja pesäkkeitä, kivi-, kaivanto- ja piikkilankaesteitä sekä puolustus- ja yhdyshautoja. Salpalinjalla ei ole koskaan taisteltu, sillä Neuvostoliiton hyökkäys jatkosodassa vuonna 1944 pysäytettiin ennen linjaa.

​Puolustusvoimat ylläpiti salaisesti joidenkin linnoitteiden kuntoa kylmän sodan aikana 1950-luvulta 1980-luvulle asti. Salpalinja siirtyi vuonna 2003 puolustusministeriöltä valtiovarainministeriön haltuun osana valtion kiinteistöhallinnon keskittämistä. Valtiovarainministeriö on tehnyt päätöksen linnoitusketjun rakenteiden luovuttamisesta maanomistajille ja valmistelut käyttöoikeuden rajoitusten purkamiseksi aloitettiin vuonna 2018. Salpalinjasta luopuminen voi mahdollisesti vaikuttaa jatkossa maanomistajien rakenteita ja kiinteistöjä koskeviin vastuisiin sekä jokamiehen oikeuksiin.
Picture
Sisäänkäynti majoitustunneliin ja panssaritorjuntatykin pesäkkeeseen.
Picture
Tikkaita pitkin pääsy tähystyskupuun.
Picture
Portaikkoa saman bunkkerin toiselta sisäänkäynniltä.
Picture
Samaa portaikkoa alempaa.
Picture
Tykki- ja konekivääriaseman välinen käytävä.
Picture
Tykkiasema.
Picture
Kivillä naamioitu tähystyskupu vuosimallia 1940.
Picture
Keskeneräisen bunkkerin sisäänkäynti.
Picture
Kipinäsadetta eräässä majoitustunnelissa.
Picture
Tämän bunkkerin huonetilassa on koroke ja ilmanvaihtoputkia.
Picture
Diskovaloin koristelemaani majoitustilaan on joskus voitu rakentaa puuparakki.
Picture
Kaasuntiivis panssariovi.
Picture
Panssarikiviesteitä Kymenlaaksossa.
Picture
Kynnysten korkeus vaihtelee ovesta riippuen.
Picture
Tästä konekiväärikammiosta on pääsy tähystyskupuun.
Picture
Kaksikerroksinen bunkkeri - ylhäällä valmius 45 mm panssaritorjuntatykille ja alhaalla konekiväärille.
Picture
Erään bunkkerin sisäänkäynnistä laskeutuvat portaat.
Picture
Portaat alhaalta päin.
Picture
Pääsy majoitustunneliin vasemmalle ja konekivääriasemaan oikealle.
Picture
Ruostuneessa ovessa on rujoa estetiikkaa.
Picture
Ilmanvaihtoventtiilissä on joskus ollut kiinni rypytetty ilmanvaihtoputki.
Picture
Majoitustila 20 hengelle, puinen sisäkatto.
Picture
Sisäänkäynnillä patterin tykkiasemaan.
Picture
Kaarevissa tiloissa ovat majoitustilat ja ammusvarastot.
Picture
Kehäpulttien keskellä tykkijalustalla on ollut nuotiopaikkakin.
Picture
Panssaritorjuntatykin pesäke.
Picture
Sama pesäke sisäpuolelta.
Picture
Talvehtevia yökkösiä löytyy sieltä täältä - samoin yksittäisiä lepakoita.
Picture
Keskeneräinen majoitustunneli konekivääriasemin varustettuna.
Picture
Luolamainen tila saa seikkailijan kipinöihin.
Picture
Lisää kipinöitä kahden tunneliaukon suulla.
Picture
Tunneleissa ovat omat valot tarpeen.
Picture
Sisäänkäynti konekivääribunkkeriin ja majoitustilaan.
Picture
Bunkkerin sisäänkäynnillä on panssaritorjuntatykin suojatila naamiomaalauksilla.
Picture
Konekivääriasema ulkoa päin.
Picture
Sama sisältä päin, sisäkatto verhoiltu teräslevyin.
Picture
Majoitustila on tarkoitettu 20 hengelle.
Picture
Sama majoitustila valotehostettuna.
Picture
Konekivääriasemasta pääsee tähystyskupuun.
Picture
Sama, naamioimaton tähystyskupu ulkopuolelta. Matka jatkuu uusiin seikkailuihin pitkin tietä, jonka rakennustöissä vain vähän aikaa sitten on räjäytetty samanlainen bunkkeri.

Iltalehti on tehnyt haastattelun Salpalinjan kuvausprojektista - klikkaa kuvaketta!
Picture
Seuraavana: Hiilivoimalaitos
Takaisin
Kuvien kopiointi ilman lupaa on kielletty.
​(All rights reserved)